Neděle, 18. srpen 2019

Podbrdské Noviny

Zprávy z regionu Podbrdsko, obce: Hořovice, Zdice, Žebrák, Komárov, Zbiroh, Mirošov, Btová, Cerhovice, Strašice, Točník, Tlustice

Banner

news menu leftnews menu right
Střety se zvěří

ilustrační fotoLIBOMYŠL - Dne 2. 8. v 23.45 hodin řídil v katastru obce Libomyšl na silnici III. třídy, ve směru od obce Libomyšl směrem na obec Neumětely, osobní automobil tovární značky BMW X5. V km 1,412 uvedené komunikace řidiči vběhlo náhle z levého travnatého silničního příkopu do jízdní dráhy divoké prase. Střetu již nebylo možné zabránit a v důsledku toho došlo ke střetu přední části vozidla s divokým prasetem, které vlivem nárazu uhynulo. U řidiče byla provedena dechová zkouška na přítomnost alkoholu s negativním výsledkem. Ke zranění osob nedošlo. Způsobená škoda byla vyčíslena na částku 45.000,-Kč.

PN OSOBNOSTI PODBRDSKA Od virtuální reality k modelům aut
čen
20
2019
Od virtuální reality k modelům aut
Podbrdské noviny - Osobnosti Podbrdska
Napsal: Marta ŠeVac   

Jan Merhaut s modelem formule Wolf WR1 Ford F1 v měřítku 1/12. Foto: Václav Šesták.Jan Merhaut je rád, že za ním něco zůstane, a míní tím dokonalé plastikové modely aut. U mladého člověka, který sotva přesáhl čtyřicítku, je to obdivuhodná dávka trpělivosti. Vždyť sestavit dokonalý model auta, třeba v poměru 1 ku 20, zabere stovky hodin soustředěné práce. Vlastně jsme vůbec netušili, že někdo takový v Hořovicích žije. Také jsme nevěděli, že už 3. rok pořádá velmi populární výstavu plastikových modelů Zdická padesátka...

 

Maminka pana Merhauta pochází z Březové, tatínek z Broum. Do tří let Jan žil v Žebráku. Pak se rodiče přestěhovali do Hořovic, kde chodil do školky, základní školy a do středního odborného učiliště, kde se vyučil tesařem. Chvíli dělal tesařinu ve firmě svého otce, ale žel firma zanikla, protože táta zemřel na následky úrazu a maminka už nechtěla, aby Jan lezl po střechách. Již 21 let je zaměstnaný ve firmě Omega Hořovice, kde jak sám říká, dělá s papírem. Už jako malé dítko lepil papírové modely, a tak se mu z koníčka stalo zaměstnání. Omega vyrábí papírenskou konfekci, což jsou např. obálky, dopisní papíry, luxusní dárkové krabice, sešity atd.

* Co nebo kdo vás přivedl k modelařině?

Dostal jsem se k ní před 6 lety, vlastně jsem předtím on-line jezdil na simulátoru virtuální automobilové soutěže. Seděl jsem třeba 6 hodin u počítače a závodil s lidmi z celého světa. Najednou jsem ale na internetu objevil model Formule 1. Jsem jejím velkým fandou. Koukám, oni ty modely dělají i v plastu! Co kdybych to zkusil? Dostal jsem první modelářskou stavebnici od manželky k Vánocům. Myslel jsem si, že to bude pár sprejů, nějaké obtisky a tak to vyzkouším. Nakonec se tomu věnuju už šest let. Ještě sice jezdím virtuální závody, ale spíš už jenom o víkendech. Modelařina mne naprosto pohltila. Řekl jsem si, k čemu jsou mi výsledky ze soutěže ve virtuální tabulce, když toto je hmotné a udělá mi to velkou radost, protože jsem to vytvořil svýma rukama.

* A s modely jste se začal zúčastňovat soutěží?

(Úsměv.) To trvalo asi dva roky, než jsem se vůbec odvážil dát nějaký model do soutěže. V ČR existuje svaz plastikových modelářů, pod kterým jsou různé kluby, např. Klub plastikových modelářů Zdice, který pořádá Zdickou padesátku. Klub třeba vyhlásí výstavu spojenou se soutěží a člověk se přes internet s daným modelem do určité kategorie přihlásí. Klubů je v ČR asi 30, tedy je asi 30 soutěží v republice. Pak se to shrne do jednoho mistrovství ČR, které má na starosti Svaz modelářů a firma Eduard, která to celé zaštiťuje. Na regionálních soutěžích se to hodnotí stylem: líbí – nelíbí. V kategorii rozhodčí pohledem hodnotí, jestli má model čistotu provedení, správnou geometrii. Na mistrovství ČR je kategorie masters, kde se už boduje. Rozhodčí si vezmou model a podle tabulky sepíšou body.

* Také jste se ale zúčastnil i nějakých mezinárodních soutěží…

Zúčastňuji se soutěží na Slovensku a v Maďarsku. V Čechách jsme odstartovali soutěž s názvem GT CUP. To je 10 vybraných soutěží v ČR, na každou přijedou zájemci s modely, pak se body ze všech soutěží sečtou a z toho vzejde vítěz. O GT CUP projevili zájem i Slováci, zda bychom ho nerozšířili až k nim. Takže je 10 závodů v ČR, 10 na Slovensku a momentálně byla i jedna prémiová soutěž v Maďarsku – Moson model show. To je neoficiální mistrovství Evropy. Modeláři nemají oficiální mistrovství. Nyní tam byli účastníci ze 76 zemí světa. Soutěž je dvoudenní a je tam ostré bodování. Jsou dvě kategorie hobby a masters. Když jednou vyhrajete soutěž hobby, což se mi povedlo vloni s modelem Formule, tak se pak musíte zúčastnit 3 roky po sobě kategorie masters, což jsou profesionálové. V letošním roce jsem získal v profesionálech 3. místo.


 

Jan Merhaut s modelem červeného Fordu GT v měřítku 1/24.* Řekněte nám něco bližšího o soutěži GT CUP?

Tento projekt jsem vlastně vymyslel s klukama, kteří dělají modely aut. Rozhodli jsme se zapojit do projektu „Modeláři pomáhají dětem“, který vymyslel pan MartinWeinpold. Tento pán, který je také modelářem, přišel s nápadem, že když si hrajeme s modely, tak bychom mohli pomoci nemocným dětem. Před Vánocemi se dělá aukce a sbírka pro děti. Na transparentní účet se vybírají peníze a pak se na Vánoce dětem, které zůstávají v nemocnicích na odděleních, pořídí dárky. Nechceme, aby tyto finance šly na přístroje, od toho si myslím, že jsou zdravotní pojišťovny. Většinou se jede za některým primářem, děti si napíší, co by chtěly k Vánocům a pak to dostanou pod stromeček. Částka vybraná za GT CUP už činí něco kolem 25 tisíc. I na Zdické padesátce je dobrovolné vstupné, které jde právě na dobročinný účel. Věřím, že letos bychom mohli pro děti dát dohromady něco kolem 100 tisíc korun.

* Připravujete se aktuálně na nějakou soutěž?

Nyní je přede mnou mezinárodní soutěžní výstava Model Brno, která proběhne 15. a 16. června. Pak následuje Mistrovství ČR. Popravdě nevím, jestli se ho zúčastním, protože mne oslovili Poláci, že by chtěli GT CUP i v Polsku. Byl jsem k nim pozván na soutěž, která se mi termínově kryje právě s Mistrovstvím ČR. Dohodneme se, jak by to příště v Polsku probíhalo. Spíš už teď na zahraniční soutěže cestuji jenom na pozvání. Hradím si pouze cestu. Ubytování a stravování hradí organizátor. Nemám tolik času ani peněz, abych se mohl zúčastňovat všech soutěží. Sponzory nemáme. Jezdíme s manželkou, která mne v modelařině hodně podporuje. Ročně se zúčastníme tak 4 či 5 zahraničních akcí.

* Vy jste spolupořadatelem nebo organizátorem Zdické padesátky?

Dalo by se říci, že organizátorem. Když jsem přišel do Klubu plastikových modelářů Zdice, kde jsem členem již 4. rokem, tak kluci modeláři byli už takoví nalomení, že je to poslední ročník soutěže. Zdálo se mi, že by to byla škoda. Tak prý, abych to zkusil rozhýbat. Povedlo se! Už třetím rokem máme jako generálního sponzora akce našeho největšího výrobce v oboru letectví, společnost Aero Vodochody Aerospace, která nám dává dvě super ceny. Jedná se o moderované prohlídky závodu s vyzkoušením reálného simulátoru, na němž se cvičí piloti. Pak máme pár sponzorů z okolí – třeba hořovickou firmu Member, která se zabývá obráběním plastů, a reklamní agenturu TAC-TAC agency, která nám sponzorsky zajišťuje propagaci. A v neposlední řadě nás sponzoruje i Airbrush centrum z Prahy, které nám rovněž poskytuje hodnotné ceny – stříkací pistole v hodnotě cca 5 tisíc korun. Díky sponzorům taky můžeme odměňovat juniory, kteří se zúčastní soutěže. Dostanou třeba hodnotnou stavebnici, poukázky na barvičky apod. Takže na každé z 10 soutěží v republice odměníme jednoho juniora, který donese nejhezčí model autíčka.

Letos jsme měli na soutěži vystaveno přes 600 modelů.

* Kdo vyrábí modelářské sady aut?

Většinou sady pro modely Formule 1, či rallye auta vyrábějí Japonci.

*Vy jste také něco dělal pro Aero Vodochody Aerospace. Co to bylo?

Jako poděkování za to, že nám zaštiťují Zdickou padesátku jako hlavní sponzor, jsme pro ně dělali dva modely letadel L-39 NG v měřítku 1 : 12, což je nový prototyp letadla, který Aero momentálně vyvíjí a jeden z těchto modelů je vystavený v Národním technickém muzeu. Na výrobě modelů se mnou spolupracoval kolega Tomáš Žalud, jednatel firmy TAC-TAC agency. Zajišťoval základní data letadla od Aera Vodochody Aerospace pro veškerý 3D tisk.

* Takže žádná stavebnice nebyla k dispozici?

Ne, všechno jsme si vyráběli sami.

* Ale vy dokonce píšete i zajímavé články o modelech, tzv. příběhy modelů.

S časopisem Novinky ze světa modelářství jsem navázal spolupráci asi před dvěma lety a moc mne potěšilo, že na obálce vyšla fotografie modelu Formule 1, který jsem zhotovil. Tehdy mne oslovil Petr Fuksa z klubu, že by chtěl šéfredaktor nějaký článek o modelech aut. Dosud v Novinkách vyšlo pět článků. Novinky letos skončily, už nebudou vycházet. Na trhu zbyl už jenom Modelář. Nedávno mne shodou okolností oslovil Petr Filip z Klubu modelářů, že v časopise ABC vychází seriál pro nejmenší modeláře o plastikových modelech a jak je lepit. Díky sponzoringu od firmy Eduard v časopise vyšla i stavebnice plastikového letadla. Pan Filip mne požádal, zda bych nenafotil model auta a nenapsal, jak lze hezky dělat i modely aut. Takže to je ještě přede mnou.

* Na jakém modelu momentálně pracujete?

Nyní pracuji na Ferrari SF70/H 1 : 20. Pak mám rozdělaný McLaren MP4/6 1 : 12. Na ten si nechávám čas, protože to bude model s detail setem.


 

* Máte v hlavě encyklopedii názvů aut?

Spíš Formulí 1, protože to je pro mne priorita a vášeň, která mne baví, a specializuji se na ni. Ale mám už postavenou i metrovou ponorku, kterou jsem dělal kamarádovi pro jeho kamaráda námořníka k Vánocům. Tak jsem tři měsíce smolil ponorku. Námořník je nadšen a každý den se na ni chodí dívat. Přišel mi i osobně poděkovat. Občas se stane, že někomu udělám radost, ale jsou to hodiny a hodiny práce.

Modelařina vyžaduje hodně času a trpělivosti.

* Máte z modelařiny nějaký prospěch? Nebo je to jenom časově a finančně náročný koníček?

Je to moje srdcovka. Když už model postavím, tak ho neprodám. Každý model má příběh. Měl jsem nabídky na prodej i za velmi zajímavé částky, dokonce z Anglie. Model Wolfa (viz foto) jsem vzal na vernisáž Tomáše Havláska, známého malíře obrazů Formule 1. Ukázal jsem jej Tomášovu otci a ten mi za něj hned nabízel peníze. Modely prostě dělám pro sebe, a když někomu udělají radost, tak mne to těší nejvíc.

* Víte alespoň odhadem, kolik jste postavil modelů?

Za těch šest let? Myslím si, že jich mám takových 20. Tato velká Formule mi trvala tak ¾ roku, což je odhadem asi 450 hodin práce. Záleží na tom, jak je ten model složitý. Opět jsem před Vánoci dělal radost kamarádovi, tak jsem postavil za tři týdny malý model auta, ale seděl jsem nad ním každý den 6 hodin…

Pan Jan Merhaut by rád své zkušenosti předal i mladým modelářům. Zjistil, že při Domečku Hořovice pracuje kroužek mladých plastikových modelářů. Zaujalo ho to a rád by se na mladé modeláře přišel podívat… A pak, že je modelařina na vyhynutí. Marta ŠeVac

 

 


Powered by AlwarDigital
Copyright © 2010 Podbrdské vydavatelství